Friday, July 13, 2007

المتعه القاتله


تطفو برفق فوق الماء... تجعله يحملها الى حيث لا تدرى
..تغمض عينيها، تتنفس فى نهم ...
تسلم ثقتها للموجه الرقيقه لتصنع بجسدها المستسلم مايحلو لها
،يطول الامر.. وهى تعلم انها حتما قد اصبحت بعيده، وربما بعيده جدا ..
ولكنها استسلمت لتلك المتعه القاتله ،
فماعادت تأبه الى اين تحملها الامواج الضاله ...
يمر وقتا طويلا ..
يبدأ جسدها فى التثاؤب ... تفتح عيناها اللتان تحاولان الهروب من شعاع ضوء متطفل..
تصدمها موجه عنيفه هبت فجأه
لتفقدها توازنها،
تسحب المياه يدها الحانيه التى كانت تحملها ..
تحاول قدماها الفزعتان ان تلامس ارضا صلبه، فلاتجد ..
تزداد ذعرا..

المياه تجذبها بعنف الى أسفل ،

جسدها ثمل من الارهاق ، الا انه يرفض الهزيمه..
يصارع بكل قوة فى محاوله بائسه للنجاة ...

هدوء شديد يعقب تلك الموجه العنيفه..
يخيم سكون مريب لدقائق تمر دهرا...

، يطفوا على السطح جسد هامد تحمله المياه برفق
ولكن هذه المره نحو الشاطىء
...

54 comments:

عمرو الببلاوى said...

لولولولولولىىىىىىىىىىىىىىى
انا اول تعليق يا اخوناااااااااااااااا
ايه الكلام الجميل ده والافكار الى مالهاش حل دى طبعا فى متعه قاتله وانتى اتناولتى الفكره باسلوب اكتر من رائع زى عادتك برافو يا هدى انتى كمان طلعتى ذكيه بسم الله ماشاء الله عليكى

Anonymous said...

7loa ya huda..fkrtha 7loa..
nana

Ayman Elsherbiny أيمن الشربيني said...

عجبتني جدا جدا جدا هذه الكلمات: "لكنها استسلمت لتلك المتعه القاتله ،
فماعادت تأبه الى اين تحملها الامواج الضاله ...
يمر وقتا طويلا ..
يبدأ جسدها فى التثاؤب" "وتسحب المياه يدها الحانيه" "تتنفس فى نهم"

المشكلة إن هذه المتعة والراحة والسكون لم تستمر لتكون النهاية تعيسة، أنا كنت مستمتع كأني أنا اللي في موقف البنت -خاصة إني بحب السباحة جدا- إلى أن بدأت هي في الغرق، عايز اقولك إني اتصدمت لما لقيت القصة بتنحى هذا المنحى، بس بجد كلام فوق الرائع، وأكثر ما أعجبني من التشبيهات "جسدها ثمل من الإرهاق"

عامة أنا ليه مواقف سيئة مع الغرق، مرة شفت واحدة غرقانة، وأنا ذات نفسي كنت حغرق قبل كدة مرتين، ومرة واحد صاحبي كان حيغرق حاولت أساعده كان حيغرقني!!

Anonymous said...

السلام عليكم,
انا مش هاخد من وقتك كتير , عايز بس استفسر عن حاجتين من الكاتب نفسه.
أولا: انا شايف ان شعاع الضوء كان ممكن يغير مجرى القصة.
ثانيا: هل وصول الفتاة للشاطئ أعطى نهاية للقصة ؟

خدى وقتك طبعا و بعد كده ردى على,
شكرا جزيلا.

santakarim said...

i like it ya houda, u r really developing time after time

huda gamal said...

عمروالببلاوى:
:):)
يشرفنى انك تفتتح التعليقات
أشكرك على اطرأك الجميل
وحاسه انك فهمت معنى البوس ت وده شىء اسعدنى اكتر
تحياتى

huda gamal said...

نانا:
ميرسى يا نانو..
مدام بتقولى فكرتها حلوه يبقى وصلك المعنى
:)سعيده بتعليقك اللى بيوحشنى دايما

huda gamal said...

أيمن الشربينى :
أسفه انى صدمتك بالانقلاب العنيف فى الاحداث
بس ده كان رمز لشىء مقصود، أتمنى انه يكون وصلك
...
وشكرا على اطرأتك الرقيقه،

عموما الغرق ده تجربه مؤلمه اتعرضتلها قبل كده :( ..بس الحمد لله ربنا بيستر ويسترها مع الناس كلها دايما يارب

ملحوظه:
شكر خاص جدا لك على مساعدتك فى موضوع المجلات الادبيه..
شكرا زميلى العزيز

huda gamal said...

التنين:
لا خد من وقتى براحتك ،

اولا:ده اجابه مش سؤال
ثانيا:دى وجهة نظرى والباقى متروك لخيال القارىء ..كل واحد يوصلها مكان ماهو عاوز:) حتى ممكن تعتبرها مامتش لو تحب

اى استفسارات تانى تحت أمرك
:)تحياتى

huda gamal said...

كريم:
شكرا على زيارتك وتشجيعك
سعيده ان البوست عجبك

Anonymous said...

احب اتوجهلك بالشكر على ردك على التعليق بتاعى و اقدر اقولك انى وصلت لمعنى من الموضوع و اللى شايفه ان الفتاة مازالت تحيا.
القصة جميلة و ليها اكتر من بعد لكننى احب اضيف تعليق صغير بعد اذنك.
"ليست مهمة ان تجد نفسك فى وسط الالأمواج العاتية و لكن الأهم ان تستطيع العوم بداخلها."

ibn nasser - ابن ناصر said...

موضوع جميل
تحياتي

saloma said...

أهم حاجة إن اللى حصل هى كانت متوقعاه و عايزاه يكون مصيرها

كراكيب عادل said...

فكرة جميلة

هي متعتي المفضلة دي بس مش بعتبرها قاتلة ولا حاجة

:)

اني انام علي وش المية واغمض عيوني

واسيب نفسي وفعلا القي الصوت بتاع الناس علي الشط بيبعد

انا بكون خايف بس من مركب يكون معدي ولا حاجة

مرة اتنافست انا وواحد صاحبي نعوم لجوة بعيد بعيد

وفجاءة بصينا لبعض وخوفنا المنظر لما نبعد جامد يخوف اخدنا فترة كبيرة علشان نعرف نرجع تاني الشط

المنظر دة دايما بتخيلة مع الناس الي غرقت بيهم العبارة

ازي فضلوا في المية بالليل ووسط البحر

فعلا رعب اعتقد ان الي عاش منهم هيفضل يجيلة كابوس طول عمرة

مرة تاني كنت بصيف زماااان

وكنت بهرج تهريج قاتل بعدين احكيلك

:)

حزيــــــــــــــــــن said...

انا بتخيل الكلمات دى عن بنت روشه
او
انا مش عارف اعبر اوى ولكن البوست دا فى كل الاحوال بيعرض واقع واستدراك سواء الشباب او البنات وزحفهم وراء رغباتهم الزائفه
" .. سنستدركهم من حيث لا يعلمون "

المونديال said...

انا مش متصور جمال الموضوع وذكائه واتمنى زيارتى فى مدونتى الhttp://almondyal.blogspot.com/رياضية

سندباد said...

حلوة الفكرة اوي تخيلي في الواقع فعلا احنا ممكن نصمم علي حاجات متاكدين انها غلط لمجرد متعة تستمر للحظات ولكن يبقي الندم لفترات طويلة ونادر اوي لما نوصل للشاطئ بامان
تحياتي

.:.-=- ELGaZaLy-=-.:. said...

يطفوا على السطح جسد هامد تحمله المياه برفق
ولكن هذه المره نحو الشاطىء

--------------------------


جميلة بجد...والصورة حلوة اوى بس الى عجبنى اكثر تشبيهاتك..معبرة اوى

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

بعد اذنك يا هدى كلميني على الـ بي إم اللي ف مدونتي
عندي ليكي اقتراح مفيد

منتظرك

:)

huda gamal said...

التنين:
العفو على ايه...
وأشكرك على اضافتك المميزه

huda gamal said...

ابن ناصر:
أشكرك على زيارتك
وتعليقك اسعدنى
.......
تحياتى

huda gamal said...

سلومه:
فى الاول ما فهمتش قصدك بس بعد حوارى معاكى اقدر اقولك وجهة نظر منطقيه وان كنت اختلف معاكى فيها
..........
منورانى دايما

huda gamal said...

كراكيب عادل:
هى فعلا متعه جميله......
انا شخصيا بحبها جدااا،
..........
وماتفكرنيش ارجوك بموضوع العباره ده عشان جبلى اكتئاب لفتره، ربنا يكون فى عون الناس دى ويعوضهم خير
....
بس ابقى خلى بالك لحسن شكلك مغامر لدرجة تخوف
تحياتى

huda gamal said...

حزين:
انا فهمت قصدك
وهو فعلا زى مانت ماتقصد ، بس مش شرط بنت (روشه)،
اى انسان منساق وراء متع ومستهتر ومش حاسب حساب لاى شىء تانى......
الاية اللى انت استشهدت بيها معبره اووى
تحياتى

huda gamal said...

المونديال:
نورتنى بالزياره
واتمنى تنورنى تانى..
اشكرك لاطرائك ، وانا فعلا زرت مدونتك الجميله
الى الامام دائما

huda gamal said...

سندباد:
كلماتك فى محلها اووووووى
انت قرأت المعنى الحقيقى
....
تحياتى لك

huda gamal said...

الغزالى:
اولا شرفتنى بزيارتك الاولى لمدونتى،واتمنى ان لا تكون الخيره
.....
أشكرك بشده على اطراك الرقيق
تقبل تحياتى

huda gamal said...

كاسبر:
ماقلتليش رأيك فى البوست ده...
عموما ان شاء الله هحاول مع انى ماليش فيه
وأشكرك على اهتمامك
تحياتى

عروس البحر said...

الله علي الكلام الجميل ده
تحياتي

عروس البحر said...

انا مش شيفة ان دي ممتعة قاتلة اناشيفة ان هي متعة حلوة اوي

مدونة كسبان said...

كلام حساس وجميل جدا
والصوره اجمل ومعبره
تحياتى

صاحب البوابــة said...

اعتذر عن التحليق خارج السرب

لكنني أريد رأيكم للأهمية في آخر موضوع لي

بعنوان

شكــر وإعتــذار

تحياتي

انكسارات .. احمد البوهى said...

فى بعض الاحيان تاتى الفكرة ويتبعها اسلوب رائع وربما ياتى الاسلوب ريحمل معه فكرة رائعة وفى عمل مثل هذا لا شك انه يحمل كل سمات الروعة منحيث مضمون الفكرة وروعة الاسلوب وقد اتكأ على الاحساس المختلط بما يحمله المستقبل فى انتظار نتيجة مبهمة بالاضافة الى متعة الشعور... تحياتى لكى

انكسارات .. احمد البوهى said...
This comment has been removed by the author.
huda gamal said...

عروس البحر:
نورتى المدونه وارجوا تكررى الزياره............
انا كمان بحب السباحه وهى متعه رائعه ،بس انا اخدتها رمز لشىء تانى اتمنى ان يكون وصلك
تحياتى

huda gamal said...

كسبان:
اهلا وسهلا بيك فى المدونه،
اشكرك على اطرأك الرقيق
اتمنى ان لاتكون زيارتك الاخيره
تقبل تحياتى

huda gamal said...

انكسارات:
أشكرك على زيارتك .. وتعليقك الرقيق
اتمنى ان تكرر الزياره
تقبل تحياتى

Dina Samaha said...

هدى
كلماتك معبرة وجميلة واحساسك فى الوصف رقيق اوى

ممكن اختلف معاكى ان المتعة دى ممكن تكون ناقصة الا انها مش قاتلة لاننا بشر اول حاجة بنعملها بننجرف ورا مشاعرنا وقلوبنا..كون ان احنا سبنا نفسنا ليها فا عمر ده ما هيكون متعة قاتلة ..
ممكن نخسر..بس كسبنا اللحظات اللى عشنا فيها الاحساس الجميل ده

(بعيدا عن الفكرة اصلا..كلماتك بالظبط فكرتنى بنفسى وانا فى بحر مطروح..بسيب نفسى للموج كده..ومش بفكر فى حاجه, وفجاة تيجى موجة جامدة تغرقنى بس برجع اعوم تانى وانام على وش المية عشان احس بالمتعة دى تانى )

Anonymous said...

أنا شايفة إن مش المفروض إن الواحد يستسلم للمتعة لأنها قد تكون قاتلة، ولو أسعدتنا فترة الإ أنها ستصل بنا إلى نهاية مؤلمة

اه يا دماغى said...

ههههههه
دى اول حاجة بعملها لما بنزل

البحر

اطفوا فوق السطح

اغمض عينى

اترك جسمى للتيار

وعقلى لا اسمح له بلاتفكير فى هذه اللحظة
احساس ممتع جدااااا

انا عشته

خالص تحياتى

huda gamal said...

دينا:
دى متعتى بردو يا دينا وفى مصروح بالذات ..نقاء الميه مش طبيعى وفعلا بعمل زيك بالظبط بس بصراحه بفوق كل شويه اخاف اروح الغريق وماعرفش ارجع
:)
نورتينى يا دينا

huda gamal said...

شوشو:
وانا كمان رأى زيك تماااااام
تحياتى يا جميله

huda gamal said...

اه يا دماغى:
نورت المدونهة
:)
دى اظاهر متعتنا كلنا بس المهم نخلى بالنا عشان ما تتحولش لمتعه قاتله
:)
خالص تحياتى

mohamed said...

اي حلم بيكون في جزء من هروب من الواقع .. لاكن اننا نفقد الواقع دا نهائي ساعتها دا اللي خلينا نغرق لما نوصل لمرحلة بيتهي فيها الحل ومنقدرش نرجع للواقع تاني فبنتوه ..


حتي الحلم اللي بنطلق فيه لخيالنا العنان لازم نكون مدركين ابعاده ..والا هتكون النهاية مجهولة وان كانت متوقعه كا بطلة كلماتك التي كل بطولتها انها تركت لانواج الاماني والاحلام ان تتدافعها للجظات كتعه ذات نهاية قريبة



اسلوبك وكلماتط ووصفك واسقاطك كله هايل يا هدى

الطائر الحزين said...

السلام عليكم

يا خسارة دا انا كان نفسى انام فوق سطح الماء وارخى اعصابى لنسيم هواء و وتأخذنى افكارى الى لاشىء
لكن لو كنت هاغوص يبقى الطيب احسن

تحياتى

سندباد said...

بشوف في جديد ولا لاء

huda gamal said...

mohamed:
kalamk mazbot 1005
ana metafe2a m3ak ....
igass you get the message...
thx

huda gamal said...

الطائر الحزين:
thx 4 your first viste ..
you can enjoy but..
you must take care
you are alwayws welcome

huda gamal said...

sendbad:
:)
no thing new...
thx 4 check my blog:)

Hani said...

Hi Houda,
its really nice as i think i understood it :) wishing u the best always and keep on u have the talent....bye

Hani

huda gamal said...

hani:

hi :)
so happy 4 your special visit ..
and 4 your nice comment ..
and am sure you get the point .

thx again 4 your nice visit

حزيــــــــــــــــــن said...

السلام عليكم
معلش يا هدى انا عارف انك بتكونى اون لاين كتير
ممكن تتصلى بشيماء بحبك يا مصر وتقوليلها تيجى تشوف قصيدتها عندى عشان هنزل بوستات تانى
هتعبك معايا اسف

حزيــــــــــــــــــن said...

الله يبارك فيكى يا هدى ... المباركه مجتش متأخر ولا حاجه انا لسه ناجح اول امبارح على فكره انا كنت رديت على تعليقك اللى كنتى كاتباه على قصيده انا راجع واهلا بيكى فى اى وقت

snatch said...

بجد بجد
فكرة جميلة وذكية