Monday, May 21, 2007

من أروع الكلمات...







لا تصالحْ !

.. ولو منحوك الذهب

أترى حين أفقأ عينيك

ثم أثبت جوهرتين مكانهما..

هل ترى..؟

هي أشياء لا تشتري !!!

لا تصالح على الدم .. حتى بدم

لا تصالح ! ولو قيل رأس برأسٍ

أكلُّ الرؤوس سواءٌ ؟ …. أقلب الغريب كقلب أخيك ؟

أعيناه عينا أخيك ؟!

وهل تتساوى يدٌ .. سيفها كان لك

بيدٍ سيفها أثكلك


هل يصير دمي - بين عينيك - ماءً ؟

أتنسى ردائي الملطَّخَ بالدماء..

تلبس - فوق دمائي - ثيابًا مطرَّزَةً بالقصب ؟

إنها الحربُ !

قد تثقل القلبَ ..

لكن خلفك عار العرب


أمل دنقل



حان حرمانى ونادانى النذير ما الذى أعددت لى قبل المسير
زمنى ضاع وما أنصفتنى زاد ى الاول كالزاد الاخير


رى عمرى من أكاذيب المنى وطعا مى من عفاف وضمير
وعلى كفك دمع ودم و على بابك قيد وأسير

حان حرمانى فدعنى يا حبيبى هذه الجنة ليست من نصيبى

اه من دار نعيم كلما جئتها أجتاز جسرا من لهيب

وأنا الفك فى ظل الصبا والشباب الغض والعمر القشيب
أنزل الربوة ضيفا عابرا ثم أمضى عنك كالطيرالغريب

لما يا هاجر أصبحت رحيما والحنان الجم والرقة فيما ؟؟

كل شىء صار مرا فى فمى بعد ما أصبحت بالدنيا عليما

اه من يأخد عمرى كله و يعيد لى الطفل والجهل القديم

ابراهيم ناجى



ما ذا أقول له ان جاء يسألنى
ان كنت اكرهه او كنت اهواه
ماذا اقول له اذا راحت انامله
تلملم الليل عن شعري وترعاه
وكيف اسمح ان يدنو بمقعده
وان تنام على خصري ذراعاه
غدا اذا جاء اعطيه رسائله
ونطعم النار احلى ما كتبناه
حبيبتي .. هل انا حقا حبيبته
وهل اصدق بعد اليوم دعواه
ام انتهت من سنين قصتي معه
ام انتهت كخيوط الشمس ذكراه
اما كسرنا كؤوس الحب من زمن
وكيف نبكي على كأس كسرناه
رباه رباه اشياؤه الصغرى تعذبني
فكيف انجو من الاشياء رباه
هنا جريدته في الركن مهملة
هنا كتاب معا كنا قرأناه
على المقاعد بعض من سجائره
وفي الزوايا بقايا من بقاياه
مالي احدق في المرآة اسألها
بأي ثوب من الاثواب القاه
اادعي انني اصبحت اكرهه
وكيف اكره من في الجفن سكناه
وكيف اهرب منه .. انه قدري
هل يملك النهر تغييرا لمجراه
احبه لست ادري ما احب به
حتى خطاياه ما عادت خطاياه
الحب في الارض بعض من تخيلنا
لو لم نجده عليها لاخترعناه
ماذا اقول له لو جاء يسألني
ان كنت اهواه .. اني الف اهواه
.

نزار قبانى



5 comments:

Dina Samaha said...

هدى بجد روعة روعة روعة

انتى عارفة انا بحب الشعر قد ايه وخصوصا المختارت دى جميلة جدااااا


ذوقك عالى اوى يا هدى
اكتر حاجة عبجتنى من كل واحده

أترى حين أفقأ عينيك
ثم أثبت جوهرتين مكانهما..
هل ترى..؟


حان حرمانى فدعنى يا حبيبى هذه الجنة ليست من نصيبى
اه من دار نعيم كلما جئتها أجتاز جسرا من لهيب


حبيبتي .. هل انا حقا حبيبته
وهل اصدق بعد اليوم دعواه
ام انتهت من سنين قصتي معه
ام انتهت كخيوط الشمس ذكراه
اما كسرنا كؤوس الحب من زمن
وكيف نبكي على كأس كسرناه
رباه رباه اشياؤه الصغرى تعذبني
فكيف انجو من الاشياء رباه

ميرسى يا هدى على الحالة الجميلة اللى عيشتينى فيها لما قرأت الشعر
:)

saloma said...

هدى حلو اوىىىىىى، انتى مختارة حاجات بتعقِد فعلا فعلا
على رأى دينا ذوقك عالى فعلا، مش قادرة اقولك ايه اكتر حاجة عجبانى لإن كله أروع من بعضه

Anonymous said...

الله يا هدي .. مختارات جميلة،قصيدة أمل دنقل كلها حلوةوإبراهيم ناجي أنا مقريتلوش كتير بس أنا فاكرة ف ثانية كلية لما قولتيلي مختارات من شعره من ساعتهابدأت أقراله حاجات بسيطة... بحب شعره بس عشان انتي بتحبيه،قصيدة نزار قباني بأة أحلي حاجة فيها

الحب في الأرض بعض من تخيلنا
لو لم نجده عليها لاخترعناه

huda gamal said...

دندون:أنا كنت متأكده ان الشعر ده هيعجبك ، وبعدين مختاراتك من المختارات تدل على ان ذوقك هو اللى فعلا راقى جدا
سلومه:انتى يا حبيبتى اللى كتير مهضومه وبتعقدى وتقبرينى منك ما فى احلى ،يا صبيه
ايسا:نورتى البلوج تانى وانتى والله كنت فى بالى وانا بكتب الحاجات دى لأنى عارفه رقتك وذوقك الجميل وتسلميلى أنا كمان قريت لفاروق جويده عشان خاطرك

Anonymous said...

شريرة طيبه و ارق مخلوق ممكن نتعرف انا من خلق الله فقير و تعبان شايفك ضعيفه و من جوه قلبك ابيض نضيف نفسك تلاقي الهدوء و تشوفي نفسك بين ايدي الحبيب ارجو الا تستعجلي فما زلت صغير............

شكرا علي استحمالي