Tuesday, June 19, 2007

...مملكة من ورق

أسكنتنى مملكة قلبك
نعم
هى حقا مملكه
...ولكنها
مملكة من ورق
**

قلبك مملكة من ورق ...
وأنا حملى ثقيل
وقد يمزق ثقل الحمل أوصال الورق
*
قلبك مملكة من ورق...
وأنا دمعى غزير
وكثرة الدمع عزيزى تذيب الورق
*
قلبك مملكة من ورق ...
وأنا حبى لهب
ولو مس الورق لهب لأحترق
***
قلبك مملكة من ورق ...
وحملى ثقيل .. ودمعى غزير .. وحبى لهب !!
*
قلبك مملكة من ورق...
أخشى عليه عزيزى أن يذوب .. يتمزق .. أو يحترق!!
***
قلبك مملكة من ورق ...
وأى أمان هذا الذى أرجوه داخل حصن .. قد يهترىء ؟؟


33 comments:

Anonymous said...

أنا جاية أجرى أهو ونفسى أتقطع علشان ألحق أول تعليق

قلبك مملكة من ورق
...
وحملى ثقيل ، ودمعى غزير ،وحبى لهب
*
قلبك مملكة من ورق...
أخشى عليه عزيزى أن يذوب .. يتمزق .. أو يحترق!!
***
قلبك مملكة من ورق ...
وأى أمان هذا الذى أرجوه داخل حصن قد يهترء ؟؟


هدى بجد مالكيش حل، حلو جداجدا جدا، انطلقى وبقوة

Anonymous said...

والله كلامك بيقطعني و يبكينا بس انا قلبي من هواء مالهوش غير اني يشيل و يروي مابيعرفش يرمي لو تعب يزوء و لو مات بس يسيب و يوقع اللي بيشيله من ورق

حزيــــــــــــــــــن said...

انا اول مره اجى عندك
مملكة من ورق
العنوان جامد جدا بيعطى ايحاء جارف لشئ غير متوقع
تعبيراتك جميله بتفكرنى بأغنيه بتأثر فيا اوى بتاعة فيلم انت عمرى
مركب ورق فى البحر

احيانا الخواطر مش بيبقى ليها الموسيقى الموجوده فى الشعر لكن بتخلق نوع من الحنين لشئ مجهول وذكريات غير متناسقه وحاله شعوريه بتدفع القلب انه ينبض اسرع او ابطئ
المهم انها بتأثر فى الواحد

ابقى زورينى
http://mazaag.blogspot.com

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

no comment ya hoda

ana mazhooooool

نقطة مية said...

قلبك مملكة من ورق ...
وأى أمان هذا الذى أرجوه داخل حصن قد يهترىء ؟؟

ايه الكلام المؤثر و الاحساس الرائع ده...احييكي فعلا
البوست رقيق اوي
الى الامام دائما

mo7amaad said...

ما شاء الله اسلوب جميل وبسيط
لكن أظن أن تكرار حبي لهب في سطرين ورا بعض مش كويس والله أعلم
جزاك الله خير ع البوست الجميل
بارك الله فيكي

Anonymous said...

لو بتكتبى بغرض الكتابة بس يبقى هايل جدا
اما لو بتكتبى عن احساس جواكى فا هيبقى حاجة كويسة بس بالنسبة للشعر ده مش هتبقى كويسة اوى.

عمرو الببلاوى said...

هدى جمال انكى تثبتين وبحق انكى صاحبة المملكه وانكى القمر الذى اصبح بدرا فلقد وصلتى بالفعل الى قمة الابداع وذلك لأمتلاكك اجمل احساس امنى لكى مزيدا من التألق والنجاح

Anonymous said...

7lo ya dda r2i2 zik :)
nana...

david santos said...

The Summer arrived. We go to wait that it brings light. That it brings hope. That it brings peace. That it brings the end of the curse.

huda gamal said...

شوشو:على مهلك يا حببتى ، انتى كده ولا كده كنتى هتبقى اول واحده :)
وبعدين انتى اللى مالكيش حل
وبعدين فعلا التشجيع ده يخلينى أنطلق وبقوة:)

huda gamal said...

المجهول:
شكرا لزيارتك و لتعليقك ،

huda gamal said...

حزين:شكرا لزيارتك
وانا على فكرة زرت المدونه بتاعتك وفعلا ماشاء الله شاعر راائع
وانا كنت متوقعه من تعليقك ومن قبل ما اشوف المدونه ان ليك فى الادب والشعر
شكرا على تعليقك

huda gamal said...

كاسبر:شكرا على متابعتك الدايمه وتشريفك بزيارة المدونه
بس انا بصراحه مفهمتش الكومنت بتاعك
نو كومنت ليه بس ، ومذهووول ؟؟من ايه
يارب يكون الذهول من حاجه كويسه
شكرا لمتابعتك وتشجيعك
وأتمنى ان تستمر

huda gamal said...

mo7amaad:شكرا جدا لزيارتك لمدونتى
ولتعليقك
وكمان لنصيحتك
جزاك الله خيرا
وبارك فيك

huda gamal said...

نقطة ميه:بجد انا حاسه انك صديقتى من غير ما اقابلك
زيارتك بتسعدنى جدا
وتعليقاتك بتسعدنى اكتر
شكرا لرقتك

huda gamal said...

التنين :شكرا على الزياره خطوه عزيزه
وبعدين انا عاوزه اوضح حاجه ليكى ووللكل

انا الى حد ما عندى ملكة الكتابه
والملكه دى بيكون معاها ملكه نانيه وهى قدره على التقمص الوجدانى، بمعنى انى اتخيل نفسى فى موضع الاخرين واحس بيهم واعبر عنهم وكأنى مريت بنفس تجربتهم
فمش بالضروره ان كل حتجه بكتبها تبقى نتاج لتجربه شخصيه مريت بيها...
، بل على العكس انا بالذات ولان تجاربى محدوده للغايه فاكتر كتاباتى بتكون عن تجارب ما عايشتهاش
...ده توضيح
وشكرا على اهتمامك وحرصك على مشاعرى

huda gamal said...

amr elbeblawy :
شرفت المدونه للمره التانيه ويارب ماتكونش الاخيره
وبعدين ربنا يكرمك ايه الكلام الكبير الرائع ده
أخجلتنى والله بذوقك العالى..
شكرا كره تانيه ليك

huda gamal said...

نانا:شكرا على زيارتك
وبعدين الرقة دى بعض ماعندكم:)

عمرو غريب said...

كلام جميل اوي ومعبر

huda gamal said...

عمرو غريب:
شكرا لزيارتك
ولتعليقك

http://kasperb4.blogspot.com/ said...

انا تعمدت اكتب لا تعليق عن قصد
وده لان الكلمات بتعجز عن التعبير حينما يكون العقل مذهولا

وخصوصا كمان اني مش شاعر زيك

مش قادر اوصف مدى سعادتي اني بتواصل مع حد مرهف الحس وبيكتب كلمات تخرج من أعماق القلب

هذا النوع من البشر كنت دائما اقرأ له من خلال المجلات أو اسمع عنه ف التليفزيون

كنت بعتبر انهم من عالم تاني غير عالم البشر ده

وفجأة
إذا بي أتواصل معاه واعلق على كلامه ويرد عليه

اتخضيت بصرحة
دي اللي مكنتش متوقعها ابدا ف حياتي

يا هدى انتي ليكي مستقبل مشرق وباهر ان شاء الله

[b]ربنا يحفظك ويحميكي من الحاقدين ولصوص الافكار [/b]

بس انتي ابقي افتكرينا
:)

ـــــــــــــــــــــــــ
شوفتي بأه مكنتش عايز اعلق ليه
لاني كنت عارف اني مش هخلص كلام عن كلامك وابداعك

saloma said...

هدى بتعجبنى موهبتك فى الرسم بالكلمات و ازاى بيطلع فيها احساس قوى جدا رغم إنى عارفة اللى فيها( مجرد تقمص وجدانى زى ما قولتى)
بس ما شاء الله عليكى ، موهوبة واللهى

نقطة مية said...

و انا حاسة انك صديقتي كمان...القلوب عند بعضها..بس بجد انت بتكتبي باحساس و فكر مختلف

huda gamal said...

كاسبر:
انا مش عارفه اقولك ايه
فعلا (لا تعليق) ...بتكون ابلغ فى احيان كتير من اى تعليق
شكرا جزيلاااا لك

huda gamal said...

سلومه:نورت البلوج
عجبنى اوى الجزء بتاع الرسم بالكلمات
كلمة بتاعت فنانه فعلاااا
:)

huda gamal said...

صديقتى نقطه:
:)القلوب عند بعضها
انا سعيده بمكسبى ليكى
وشكرا على اطرأك الرقيق

Dina Samaha said...

مش هافضل اقول قد ايه عجبنى البوست جدا
وعلى المستوى الشخصى انا بحس بيه جدااا
مش اى حد يقدر يستحملنى

بوست اعجبنى جداا على المستوى الشخصى
ربنا يخليكى ليا اديما وتكتبى حاجات حساسة وجميلة اوى كده

استمرى يا هدهد

gazzar50 said...

بصراحة .. جميل وحلو ومعبر ورقييييييييييييييييييييييييييييييق

huda gamal said...

دينا:
انتى فعلا لخصتى البوست
ومن الناس القليله اللى حسيت انهم فهمو مخزاه
الكلمه الخلاصه اللى قلتيها
((مش اى حد يقدر يستحملنى))
بشكرك يا فهماااانى:)

huda gamal said...

عمو عادل:
كل مره هفضل اكرر شكرى لمتابعتك لمدونتى المتواضعه
وميرسىىى على اطرأك الرقييييييييييييييق

Anonymous said...

Haidy said:
gamda mooooooot mamlaka mn el wara2 ana 3agbatny gedan we heya tamas el 2alb begad bas heya gamda.

huda gamal said...

هايدووو:
نورتى البلوج يا جميله
ميرسى على الزياره
وميرسى على الكومنت
واعتبى الشعر ده أهداء منى ليكى
:)
يارب علطول تنورينى بالزياره